Hallo,

Mijn naam is Martin Stroetinga en ik ben recent begonnen met een nieuw project; De Simplex op 5" inch gauge (schaal 1:11). Ik heb de locomotief gekocht van een collega modelbouwer die zijn projecten weg deed omdat hij niet meer in staat was deze af te bouwen (voor meer info zie 'The beginning'). Op deze website wil ik de vorderingen bijhouden in blog vorm. Elke keer als ik iets nieuws af heb zet ik het op deze website en op die manier kunt u de locomotief stukje bij beetje zien groeien. Links bij 'Blogarchief' kunt u bladeren door alle berichten. Als u vragen of opmerkingen heeft neem dan gerust contact met mij op door een bericht in het gastenboek te sturen of mij een e-mail te versturen (zie contact). Ik wens jullie veel plezier bij het bekijken van mijn Blog.

dinsdag 18 december 2012

Het begin


Om te beginnen was het helemaal niet mijn bedoeling om een Simplex te bouwen. Mijn vader (Erik-Jan Stroetinga) is al een lange tijd lid van Stoomgroep Zuid en heeft al meerdere locomotieven gebouwd. Ik hielp wel vaker mee en vond het ook wel tijd om zelf aan een locomotief te beginnen. Tijdens een club bijeenkomst spraken we met een lid die zijn on afgebouwde modellen wilde verkopen. Een ideale kans om aan een eigen locomotief te beginnen. We zijn langs geweest en hebben het frame en de ketel bekeken. Er moest nog wel het een en ander aan gebeuren (het frame loopt niet, de ketel is niet in orde, etc). Verder was het model in een goede conditie. Alles zag er strak gebouwd uit en ik kreeg er ook een volledige set tekeningen bij. Kortom een vliegende start bij de bouw van een mooie 5" inch loc.  
Inspectie van het frame.
 De ketel met appendages.
Een close up van de cilinder en de stoomverdeling. 
  Simplex in de woonkamer naast de 5" GWR 14xx (Didcot).
De Simplex zoals ik hem gekocht heb. 



De locomotief loopt op perslucht (er zitten nog zware punten in).